Fons 3-[pendent] - Eveli Bulbena Estrany

Codi de referència

AMFM 3-[pendent]

Títol

Eveli Bulbena Estrany

Data(es)

  • 1888 - 1960 (Agregació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport

6 ml aprox.
Documentació textual, paper

Nom del productor

(1888-1960)

Història biogràfica

Eveli Bulbena i Estrany (Barcelona, 1888-1960) fou un escriptor i dibuixant, fill de Ricard Bulbena i Tusell i Maria Lluïsa Estrany, i nebot d’Antoni Bulbena (1854-1946).
Sense descendència, de mentalitat conservadora i profundament religiós, fou membre actiu i president de l’Associació de Pessebristes de Barcelona. En les seves obres treballà la temàtica pessebrista i també va publicar llibres de poemes. És autor, entre altres títols, de l'obra biogràfica <i>Ramón Amadeu, maestro imaginero catalán de los siglos XVIII-XIX. Barcelona 1927</i>.
El fons fotogràfic d'Eveli Bulbena va ingressar a l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, avui a l’Arxiu Fotogràfic, que conté una sèrie de fotografies de figures de pessebre de Ramon Amadeu.
D’altra banda, s’interessà també pel tema de la Santíssima Trinitat i la Dansa de la Mort.

<i><small>NOTA: Tant l’Enciclopèdia Catalana com la Viquipèdia atribueixen erròniament la paternitat a Antoni Bulbena Tusell (http://mdc.cbuc.cat/cdm/singleitem/collection/afcecag/id/49688/rec/6 i http://ca.wikipedia.org/wiki/Eveli_Bulbena_i_Estrany), la medalla MFM 3826 contradiu aquesta dada.</small></i>

Institució arxivística

Origen de l'ingrés o de la transferència

El fons va ingressar a l'Ajuntament de Barcelona, l'any 1988, com a part del llegat del fons de Frederic Marès.

Abast i contingut

Fons bibliogràfic i documental aplegat per Eveli Bulbena Estrany, bàsicament relacionat amb la doctrina de la Santíssima Trinitat, promoguda per les esglésies cristianes i que estableix que Déu és una sola substància que existeix simultàniament en tres persones distintes: el Pare (Déu Pare), el Fill (Déu Fill) i l'Esperit Sant.
D’altra banda, al fons també hi ha documents relacionats amb la Dansa de la Mort, gènere tardomedieval relatiu a la universalitat de la mort, així com alguns documents personals i familiars.
Es tracta d’un fons bibliogràfic i documental pendent d’inventari fruit d’un llegat testamentari ingressat el 1963 que incloïa <i>“Una hornacina con la Virgen [MFM 1212 i 1213] y 4 figuras de pessebre [MFM S-785, MFM S-786, MFM S-787 i MFM S-812], del maestro Amadeo. Un archivo documental y dos vitrinas [MFM 4392] de objetos sobre la Santísima Trinidad. Una colección de grabados y postales de reproducciones artísticas, libros de arte, cuadros [MFM 1657, MFM S-1195, MFM S-1199, MFM S-1201], dibujos y muebles”</i> (<i>Rigistro (sic) de donantes al Museo F. Marés</i> dins la carpeta <i>Donacions i adquisicions</i> de l’Arxiu del Museu).
Tot sembla indicar que cal considerar fruit del mateix llegat una imatge de la Mare de Déu de la Mercè (MFM 3853), algunes fotografies (MFM S-21824, MFM S-22637 i MFM S-23440) i una medalla (MFM 3826) i segurament altres objectes relacionats amb la Trinitat i la Dansa de la Mort.
De la relació d’Eveli Bulbena amb el Museu Frederic Marès o amb el seu fundador no disposem de gaire notícies. En la correspondència de Frederic Marès hi ha dues invitacions enviades per Eveli Bulbena el 1942 i 1949 per a visitar el Pessebre que per Nadal havia muntat al seu pis del carrer València, 280, de Barcelona.
D’altra banda, a l’hora d’estudiar aquest llegat cal tenir present una carta de Romà Bulbena, cosí d’Eveli, adreçada al “director del Museo Marés” el 26 de juny del 1961 on exposava que coneixia el llegat al museu i expressava que <i>“muchos objetos (...) corresponden al património (sic) familiar de los Bulbena, es decir provienen por sucesión de nuestros abuelos paternos comunes (...)”</i> i demana que <i>“en el caso de no tenerles utilidad práctica para su Museo algun objeto de este legado, aún que les pudiera parecer de poco valor, se sirviera comunicármelo antes que arriconarlo, tirarlo o venderlo”</i> (Correspondència Frederic Marès MFM-954 . Desconeixem si hi hagué resposta per part de Frederic Marès, però en tot cas cal assenyalar que el llegat no ingressà al museu fins el 1963.

Valoració, destrucció i programació

Ingressos

Sistema d'organització

S'han identificat les sèries següents:

Condicions d'accés

Exclòs de consulta per tractament documental

Condicions de reproducció

Drets reservats

Idioma del material

  • alemany
  • anglès
  • català
  • espanyol
  • francès
  • italià
  • llatí

Escriptura dels documents

  • llatí

Nota sobre les llengües i escriptures

Predomina el castellà

Característiques físiques i requeriments tècnics

Instruments de descripció

Existència i localització dels originals

Existència i localització de reproduccions

Unitats de descripció relacionades

Descripcions relacionades

Nota de publicació

<i>Exposición. Legados y donativos a los museos de Barcelona 1952-1963. Catálogo</I> Palau de la Virreina: desembre 1963 - gener 1964, Junta de Museos de Barcelona, Barcelona, 1963, pàg. 132.

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Genre access points

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

Regles o convencions

NODAC

Estat d'elaboració

Fi

Nivell de detall

Parcial

Dates de creació revisió eliminació

Idioma(es)

  • català

Escriptura(es)

  • llatí

Fonts

La mateixa unitat de descripció.

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats